Als uw onderneming een flinke groei doormaakt is het na verloop van tijd nodig om personeel aan te nemen. Dit is voor iedere ondernemer en pijnlijk punt, u moet namelijk werkzaamheden uit handen gaan geven die u eerder allemaal zelf deed. Daarom is het prettig om een medewerker aan te nemen die goed overeenkomt met de stijl van uw onderneming. Maar naast het vinden van het juiste personeelslid moeten er ook een aantal administratieve zaken geregeld worden, deze zaken willen we even aan u uitleggen.

Registratie

Wanneer u uw eerste personeelslid aan gaat nemen moet u zich als werkgever aanmelden bij de belastingdienst. U heeft namelijk een loonheffingsnummer nodig bij het inhouden van loonheffing op het salaris van uw personeel. Daarnaast moet u ook bij de kamer van koophandel aangeven dat u personeel in dienst gaat nemen, dit geld niet alleen bij het eerste personeelslid maar is altijd noodzakelijk. U bent ook verplicht om een pensioensregeling aan de personeelsleden aan te bieden, de juiste gegevens hiervoor vindt u bij een bedrijfstakpensioenfonds.

Bij het aannemen van personeel is het vastleggen van identiteitsgegevens ten alle tijden verplicht. In de loonadministratie moet altijd een kopie van een geldig identiteitsbewijs aanwezig zijn. Dit is bedoeld om fraude te voorkomen.

Arbeidsvoorwaarde

Om de afspraken met uw personeel duidelijk te houden is het verstandig om een arbeidsovereenkomst samen te stellen, arbeidsvoorwaarde zijn namelijk al vastgesteld in een cao. De overeenkomst mag dus niet afwijken van de gestelde arbeidsvoorwaarde. In een arbeidsoverkomst worden vaak de volgende onderdelen opgenomen:

  • Salaris
  • Werktijden en duur van arbeid
  • Vakantie- en feestdagen
  • Vakantiegeld

Kiest u bij uitbreiding van uw onderneming voor een werknemer onder de 23 jaar? Dan is het verplicht om minimumjeugdloon uit te betalen. Dit wordt regelmatig veranderd, als u zelf de loonadministratie regelt is het noodzakelijk om dit goed bij te houden.

Het juiste personeelslid

Als de bovengenoemde zaken allemaal geregeld zijn is het tijd om opzoek te gaan naar het juiste personeelslid voor uw bedrijf. Het is wel verstandig om vast te stellen of er voldoende budget is voor het loon van het personeel.  Dit heeft u waarschijnlijk al berekend bij het opstellen van een financieel plan. Dan moet u beslissen of het een parttimebaan is of misschien wel een fulltimebaan. Maak een vacature met duidelijke eisen en vermeld de werkzaamheden. Het is verstandig om met een aantal sollicitanten in gesprek te gaan om het juiste personeelslid aan te nemen. U kan natuurlijk altijd en proeftijd afspreken, in deze periode kunnen jullie beter kennismaken en is het eventueel nog mogelijk om de overeenkomst op te zeggen.